<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">On 2020-09-16 2:43 π.μ., Ryan Sleevi
      wrote:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">
        <div dir="ltr"><br>
        </div>
        <br>
        <div class="gmail_quote">
          <div dir="ltr" class="gmail_attr">On Tue, Sep 15, 2020 at 4:18
            PM Dimitris Zacharopoulos (HARICA) <<a
              href="mailto:dzacharo@harica.gr" moz-do-not-send="true">dzacharo@harica.gr</a>>
            wrote:<br>
          </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div> <br>
              <br>
              <div>On 2020-09-15 9:34 μ.μ., Ryan Sleevi wrote:<br>
              </div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr"><br>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              Sure, I can do that but in any case I forwarded it the
              argument on the list. I also support this argument that
              aggregating new versions of the documents saves time.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>While you're the only one qualified to measure whether it
            saves time, as a browser, this raises a host of questions
            for understanding how CAs are staying abreast of changes and
            reviewing them. This is actually critical, given that I've
            seen multiple CA incidents where CAs have reported that they
            have trouble staying abreast of changes, even for ballots
            they voted for! So it suggests to me that some of the
            current ways that CAs are keeping up to date are flawed, or
            lend themselves to easy mistakes.</div>
          <div><br>
          </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I hope you realize that this is not related with Forum's activities.
    The Forum produces standards/Guidelines. Whether CAs, Relying
    Parties adhere to those standards/Guidelines and update their
    processes/products is a different issue.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div>Naturally, if we had the specific member, we could ask
            them to describe their process for staying aware of changes,
            and why one document makes that easier. For example, I'd be
            deeply concerned if a CA was looking at an aggregated
            SC28+SC35, since they might mistake a meaningful normative
            change as a cleanup or clarification, or similarly, mistake
            or overlook an important clarification because they're
            distracted by logging changes.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I don't think that's necessary. It seems very reasonable to me that
    reviewing one redline document that introduces changes from two or
    three ballots, is more convenient and simpler than having to review
    two or three redline documents to reach the same result.<br>
    <br>
    If there are questions about a new requirement or an introduced
    change, the discussion of the specific ballot that introduced the
    change is there for anyone to review and get a better understanding
    on the rationale and get clarifications. In some cases, even that is
    not enough, and we encourage people to submit questions to the
    <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:questions@cabforum.org">questions@cabforum.org</a>, or if these questions come from Members,
    they can post questions directly to the WG public mailing list.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div><br>
          </div>
          <div>Indeed, I'd be quite worried if someone was specifically
            using the Redline PDF for reviewing changes (in the full
            document), without also looking at any supporting discussion
            and included redlines, to also make sure they have an
            at-a-glance understanding of what's changing. Of course, I'm
            not a CA, so it's much better to hear, in a CAs own words,
            the processes they employee, so they can describe why one
            document saves more time.</div>
          <div><br>
          </div>
          <div>Selfishly, my priority is not in saving time for CAs, if
            saving time risks correctness. I'd much rather ensure CAs do
            the right thing, and consistently implement it, even if it
            means they have to take more time to be careful and
            thorough. This is no different from me wanting to make sure
            my surgeon was certain my spleen needed to be removed,
            before scheduling the surgery, rather than just have them
            open me up and see what looks interesting or relevant.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    My priority here is to serve the SCWG and the Forum in a compliant
    and productive manner. If the SCWG Members have no objection to the
    current practice of aggregating Final Guidelines when we have
    timelines that permit this aggregation, I will continue with this
    practice.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr">
                  <div class="gmail_quote">
                    <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px
                      0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid
                      rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
                      <div>Once I have the review period redline ready,
                        it usually takes between 30 minutes to 1 hour to
                        create the final documents, upload them to the
                        wiki (the word versions), produce the final PDF
                        versions and upload them to the public web site.<br>
                      </div>
                    </blockquote>
                    <div><br>
                    </div>
                    <div>Wow! I wouldn't have expected this to be more
                      than 5 minutes, so that's a really surprising
                      amount of time!  Do you know where the bulk of the
                      time is, so we can prioritize? That said, it
                      sounds like your response here aggregated 2-5 - is
                      that roughly right?<br>
                    </div>
                  </div>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              Yes, because to produce a Final Guideline and a redlined
              version in a non-GitHub version is quite painful. In the
              GitHub version, things are faster but again I need to
              create the redline manually, compare the two .docx
              versions produced by GitHub (before and after the merge to
              Main), check everything like track changes mode, make sure
              the ToC is not tracked and other minor details. </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>I'm not really sure I understand this process. It might
            be useful to have a demonstration on an Infrastructure WG
            call, to best see the challenge. Beyond helping the
            (presumptive, given single candidate) future chair, it might
            also help figure out opportunities for improvement here :)</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    We did try to capture the steps in
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gTHJfPoGgv-1oXCtGxqxg887iSyCnPF0bSYfrc4JD30/edit#gid=0">https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gTHJfPoGgv-1oXCtGxqxg887iSyCnPF0bSYfrc4JD30/edit#gid=0</a>
    but this probably needs to be updated with more details regarding
    the preparation of redlines and final guidelines.<br>
    <br>
    Even going through this page every time to make sure nothing is
    missed, takes time :-) I'd be happy to discuss this process further
    at an Infrastructure Subcommittee call.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>Then, create a PDF without the formatting comments
              (otherwise the PDF contains formatting changes in the
              redline which doesn't look good). Then make the changes to
              the web sites, wiki, etc. I wish I could make that in 5
              minutes :-)<br>
              <br>
              This would probably require having our entire public
              website on GitHub and automate the process. That would be
              really something!<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>Certainly, a number of other SDOs have managed this in a
            variety of forms! So it's not at all inconceivable, and
            that's why I'm trying to understand the process, so we can
            of course make it easier and simpler; for you, and for
            whomever the future Chair(s) may be. The more time we spend
            on process, understandably, the less time we spend on
            progress, and so the more that can be shared about the work
            involved, the better we can improve things.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I am aware of some and although it's not inconceivable, it's
    certainly very difficult to accomplish considering that we have
    repeatedly discussed doing a review of our existing public web site,
    remove obsolete information and update what needs to be updated. I
    hope the next chair(s) will have the energy to drive this process
    and update the public web site.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr">
                  <div class="gmail_quote">
                    <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px
                      0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid
                      rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
                      <div> Would your concerns be addressed if we had a
                        separate/distinct IPR review for each ballot and
                        once each IPR review is cleared with no
                        essential claims filed, produce an aggregate
                        document, or you still prefer separate Final
                        documents with distinct versioning to be
                        created? What do others think?<br>
                      </div>
                    </blockquote>
                    <div><br>
                    </div>
                    <div>The IP review necessitates the production of
                      the Final document, so that sounds like more work,
                      rather than less, and it seems to run in the same
                      problem of commingling outputs.</div>
                  </div>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              During my entire time as Chair of the Forum and the SCWG I
              have tried to perform my duties following the Bylaws to
              the best of my knowledge and understanding. Just in case I
              had misunderstood these requirements, I shared this
              process with the Vice Chairs who are native English
              speakers. We all agreed that aggregating the final
              Guidelines was allowed and not in conflict with our
              Bylaws.<br>
              <br>
              Can you point me to where you believe this practice is
              forbidden?</div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>
            <div>Can you mention where I said it was forbidden? I'm not
              sure how best to answer your question, and so I think this
              might require disentangling what you think I said versus
              what I said.</div>
          </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    Perhaps I misunderstood this particular statement:<br>
    <ul>
      <li>"The IP review necessitates the production of the Final
        document, so that sounds like more work, rather than less, and
        it seems to run in the same problem of commingling outputs."</li>
    </ul>
    <p>I'm glad we are in agreement that this practice is not forbidden
      and, of course, not required.<br>
    </p>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>I honestly don't mind the extra work of creating more
              Guidelines but it seems pointless to create a document
              that nobody will ever read because it will be valid for
              just a few seconds.</div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>I described, at length, why it was meaningful, from both
            an IP perspective and from a document versioning
            perspective. It sounded like you agreed with, or at least
            understood, those challenges, so I'm not sure I understand
            what you're trying to say here.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    What I'm trying to say is that creating a document with version
    1.2.2 and 5 minutes later another with version 1.2.3, makes 1.2.2
    valid for just 5 minutes because everyone will just download and
    read 1.2.3 that incorporates the changes introduced in 1.2.2. It
    seems meaningless (from a practical standpoint) to create 1.2.2
    since it will not be of use by almost anyone.<br>
    <br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvbGV05wyEPA=q0Yaj5qTaB8KQ27vKxqkETetVs23owVfw@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div> Documents with the <b>same effective date</b> would
              create a lot of confusion to CAs and Relying Parties.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>I'm also not really sure I understand this. It appears
            you're saying here that CAs ignore the version, and focus on
            the date, while in the past, you've specifically objected to
            changes in versioning, because you've argued that CAs focus
            on the version.<br>
          </div>
          <div><br>
          </div>
          <div>Are you saying that having a BRs 1.2.0, 1.2.1, and 1.2.2,
            and 1.2.3 creates a lot of confusion to CAs and Relying
            Parties? Because that's /four/ versions within the 3 day
            window of the Bylaws. (14 Oct - 16 Oct). </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    But if the review periods end Oct 14 - 16, I will prefer to spend
    one day working with the final guidelines and post the results. I
    probably don't want to spend one day producing 1.2.1, publish the
    resulting document to the mailing lists, update the web site, then
    do the same the next day for 1.2.2. This means that all these
    Guidelines will be sent (and thus become effective) on -say- 16 Oct.<br>
    <br>
    From a compliance perspective, all 4 documents (with 4 distinct
    versions) would be effective on 16 Oct which might create challenges
    and confusion. I would like to avoid that an either aggregate or
    ensure we have different effective dates so that at every single day
    there is one and only one normative version of the Guideline in
    effect. Hope this makes more sense then the previous attempt.<br>
    <br>
    <br>
  </body>
</html>