<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    You seem to be conflating my role, as Chair, with HARICA and how
    HARICA evaluates changes in ballots.<br>
    <br>
    I'd like to start off by clarifying that each Member (HARICA as one
    of the voting Members), reviews each ballot independently and votes
    after evaluating the changes of each individual ballots. When a
    ballot passes, this means that each Member must prepare for the
    changes to be effective as soon as the IPR period is over. This has
    nothing to do with having 2-3 ballots being added in a single new
    version of the new Guideline, because the Member has already been
    aware of the upcoming changes because of the already voted ballot.
    This is my personal understanding of the situation, and I would even
    say that it's common sense.<br>
    <br>
    As the Chair, to the best of my ability I interpret the Bylaws, and
    with the help of the Vice Chairs (who have worked with me as
    officers for almost two years) I am ultimately responsible for
    producing the necessary documents and all other activities according
    to the Bylaws. Aggregating ballots to a single version of a
    Guideline is not prohibited, it has been used several times already,
    yet you found an opportunity to attack me personally and imply
    things for HARICA that are totally irrelevant with this issue.<br>
    <br>
    More answers inline.<br>
    <br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">On 2020-09-16 6:13 μ.μ., Ryan Sleevi
      wrote:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">
        <div dir="ltr"><br>
        </div>
        <br>
        <div class="gmail_quote">
          <div dir="ltr" class="gmail_attr">On Wed, Sep 16, 2020 at 2:12
            AM Dimitris Zacharopoulos (HARICA) <<a
              href="mailto:dzacharo@harica.gr" moz-do-not-send="true">dzacharo@harica.gr</a>>
            wrote:<br>
          </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div> <br>
              <br>
              <div>On 2020-09-16 2:43 π.μ., Ryan Sleevi wrote:<br>
              </div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr">
                  <div dir="ltr"><br>
                  </div>
                  <br>
                  <div class="gmail_quote">
                    <div dir="ltr" class="gmail_attr">On Tue, Sep 15,
                      2020 at 4:18 PM Dimitris Zacharopoulos (HARICA)
                      <<a href="mailto:dzacharo@harica.gr"
                        target="_blank" moz-do-not-send="true">dzacharo@harica.gr</a>>
                      wrote:<br>
                    </div>
                    <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px
                      0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid
                      rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
                      <div> <br>
                        <br>
                        <div>On 2020-09-15 9:34 μ.μ., Ryan Sleevi wrote:<br>
                        </div>
                        <blockquote type="cite">
                          <div dir="ltr"><br>
                          </div>
                        </blockquote>
                        <br>
                        Sure, I can do that but in any case I forwarded
                        it the argument on the list. I also support this
                        argument that aggregating new versions of the
                        documents saves time.<br>
                      </div>
                    </blockquote>
                    <div><br>
                    </div>
                    <div>While you're the only one qualified to measure
                      whether it saves time, as a browser, this raises a
                      host of questions for understanding how CAs are
                      staying abreast of changes and reviewing them.
                      This is actually critical, given that I've seen
                      multiple CA incidents where CAs have reported that
                      they have trouble staying abreast of changes, even
                      for ballots they voted for! So it suggests to me
                      that some of the current ways that CAs are keeping
                      up to date are flawed, or lend themselves to easy
                      mistakes.</div>
                    <div><br>
                    </div>
                  </div>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              I hope you realize that this is not related with Forum's
              activities. The Forum produces standards/Guidelines.
              Whether CAs, Relying Parties adhere to those
              standards/Guidelines and update their processes/products
              is a different issue.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>I hope you realize that questions about the working mode
            of the Forum impacting the ability to make reliable use of
            the Forum's work product is, of course, essential to the
            continued value and participation in the Forum.</div>
          <div><br>
          </div>
          <div>If the view of the Chair of the Forum is that the Forum
            should not consider how usable its work product is, which is
            voluntary standards that can be used by Browsers, then I
            think it raises deep concerns about the value of the Forum.</div>
          <div><br>
          </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I still can't find the relevance of a CA doing its due diligence to
    review the ballots that were voted, with the production of an
    aggregated or individual Guideline. Perhaps someone else with better
    understanding of the issue could rephrase it so I can see how these
    two are connected. Dean, Wayne, can you please assist here?<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr">
                  <div class="gmail_quote">
                    <div>Naturally, if we had the specific member, we
                      could ask them to describe their process for
                      staying aware of changes, and why one document
                      makes that easier. For example, I'd be deeply
                      concerned if a CA was looking at an aggregated
                      SC28+SC35, since they might mistake a meaningful
                      normative change as a cleanup or clarification, or
                      similarly, mistake or overlook an important
                      clarification because they're distracted by
                      logging changes.</div>
                  </div>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              I don't think that's necessary. It seems very reasonable
              to me that reviewing one redline document that introduces
              changes from two or three ballots, is more convenient and
              simpler than having to review two or three redline
              documents to reach the same result.<br>
              <br>
              If there are questions about a new requirement or an
              introduced change, the discussion of the specific ballot
              that introduced the change is there for anyone to review
              and get a better understanding on the rationale and get
              clarifications. In some cases, even that is not enough,
              and we encourage people to submit questions to the <a
                href="mailto:questions@cabforum.org" target="_blank"
                moz-do-not-send="true">questions@cabforum.org</a>, or if
              these questions come from Members, they can post questions
              directly to the WG public mailing list.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>I am concerned that you're allowing your personal
            judgement, which unfortunately is seemingly clouded by
            confusion of the issues, to impair your ability to
            effectively and respectfully Chair, by selectively picking
            and choosing which viewpoints are respected.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    My "personal judgement" on this topic was after consulting with the
    Vice Chairs and having exercised this practice 3-4 times already,
    publicly and transparently. So I don't understand where all this is
    suddenly coming from. If you had concerns about this practice, you
    had several opportunities to express them. Nevertheless, you
    expressed your concerns now, so we are discussing, publicly, to see
    if your concerns are well founded so we can make progress addressing
    them.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div><br>
          </div>
          <div>I realize you believe it's very reasonable, but that
            appears to be a lack of familiarity with the issues we, as
            browsers, are seeing. As a Forum CA Member, that's
            concerning for HARICA, but as a Chair, that's even more
            inexcusable. </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    No, that's not the case at all. It wasn't just me that though it's
    very reasonable. As I already mentioned, we had a discussion with
    the vice Chairs before following this aggregation practice. Right
    now, you are the only person that thinks that aggregating the final
    Guideline is not reasonable.<br>
    <br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div>Ballots are specifically produced to group their logical
            related changes within a single ballot, to make it clear the
            many related things that need to change in order to
            accomplish a particular goal, as stated in the Ballot. The
            aggregation approach destroys that contextually relevant
            information.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    The aggregation approach is only in the final Guideline, not the
    ballot. Each ballot is voted independently and each CA Member knows
    the changes that are voted on.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div><br>
          </div>
          <div>Your further suggestion that it's confusion that a CA is
            actively aware of, and thus can and should avail themselves
            of questions, when that cannot be further from what I
            stated. It is the lack of awareness that causes the issue,
            and this lack of awareness is heightened by the increasing
            number of changes that come in aggregation.</div>
          <div><br>
          </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    This doesn't make much sense to me. The changes will become
    effective on the same day, regardless if we publish 1 version of the
    Guideline or 3. Awareness-wise, it's the same and I would argue that
    it's easier for a CA to send one updated document to their
    compliance department to check what becomes effective, than three
    documents. All the important information for each change is in the
    independent ballots that don't just include the changes but also
    some rationale and even discussion that takes place before the vote.<br>
    <br>
    The Chair has no control of when ballots enter the discussion and
    voting period. Proposers should be aware of other ballots being in
    the discussion period and should know when additional changes will
    become
    effective almost at the same time.<br>
    <br>
    If proposers believe that the volume of changes is a critical point
    to adoption from the CAs, then it would make more sense to break
    down ballots, like the browser alignment ballot, into smaller ones,
    with enough time in between, so that CAs can adapt to fewer changes
    before introducing another set of changes. <br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div>As a member, HARICA represented that it was overloaded
            with reviewing changes, and concerned about the quality of
            results at the continued cadence in light of COVID. I would
            expect that you (HARICA), of all organizations, should thus
            be familiar with the risk of many changes causing important
            changes to be <b>overlooked</b>, rather than misunderstood.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    HARICA was overloaded and thus we respectfully requested from the
    SCWG and the proposer of a particular ballot, to delay the voting so
    we can have more time to review the changes of <b>the Ballot</b>.
    Once the ballot passed, it means it will eventually become
    effective. It will become effective when the next version of the
    Guideline document is published. Whether that document contains
    changes of more than one ballot, is not an issue, because as a CA
    HARICA has to adapt and comply with everything that this document
    introduces.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div><br>
          </div>
          <div>Ultimately, I understand that you, individually, have a
            workmode that works for you. However, that workmode is
            demonstrably not working in industry. As Chair, I'm
            requesting you do not impose your preferences on the Forum,
            particularly when doing so impairs and impacts the ability
            for CAs to adhere to these Guidelines, and thus greatly
            diminishes the value of the Forum as a producer of such
            documents. </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    Wait, are you implying that the aggregation of guidelines has
    anything to do with impacting the ability for CAs to adhere to the
    produced Guidelines? And you are accusing me of being responsible
    for that? I hope this is just another misunderstanding otherwise I
    would kindly ask this to be clarified by the Vice Chairs because
    this sound like an unfounded accusation.<br>
    <br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div>Again, the relevance of the Forum is how well it serves
            industry, and that has to be acknowledged as being how well
            its voluntary Guidelines, such as the Baseline Requirements,
            provide value to browser members as an alternative to direct
            vendor auditing, as practiced in many other ISMS-vendor
            relationships.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    Aggregated guidelines or separate guidelines, the result is the
    same, the work product is the same, Browser Members will effectively
    supervise the same requirements whether that is in one or three
    documents being published on the same day. They will supervise the
    last version of the Guideline that will include the changes of the
    other two, so I honestly don't understand why we seem to have such a
    big disconnect.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div> My priority here is to serve the SCWG and the Forum in
              a compliant and productive manner. If the SCWG Members
              have no objection to the current practice of aggregating
              Final Guidelines when we have timelines that permit this
              aggregation, I will continue with this practice.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>Our concern is with aggregation, and while we recognize
            the value it brings to making the Chair's role easier, our
            belief is that it actively harms compliance and
            comprehension, and thus request you stop.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    Ok, then we will stop this practice going forward. That's all you
    had to say. I expect Members to raise concerns when they think
    something is off. I don't consider me, or Dean, or Wayne to be
    perfect in interpreting the Forum's documents although in this
    particular case we decided on a practice that was not forbidden (you
    also agreed to that), had good reasons to do it, and went ahead with
    it without objections from Members. <br>
    <br>
    Despite personally feeling that the final result is ultimately the
    same, I will respect your request and stop this practice.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr">
                  <div class="gmail_quote">
                    <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px
                      0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid
                      rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
                      <div> Can you point me to where you believe this
                        practice is forbidden?</div>
                    </blockquote>
                    <div><br>
                    </div>
                    <div>
                      <div>Can you mention where I said it was
                        forbidden? I'm not sure how best to answer your
                        question, and so I think this might require
                        disentangling what you think I said versus what
                        I said.</div>
                    </div>
                  </div>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              Perhaps I misunderstood this particular statement:<br>
              <ul>
                <li>"The IP review necessitates the production of the
                  Final document, so that sounds like more work, rather
                  than less, and it seems to run in the same problem of
                  commingling outputs."</li>
              </ul>
              <p>I'm glad we are in agreement that this practice is not
                forbidden and, of course, not required.<br>
              </p>
            </div>
          </blockquote>
          <div>I hope you can recognize the logical fallacy in your
            statement, which I hope we can chalk to ignorance rather
            than malice.</div>
          <div><br>
          </div>
          <div>You indeed misunderstood the statement, which is
            discussing Section 4.1 of the IPR policy.</div>
          <div><br>
          </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I used your words. You said "there's nothing in our IP policy I'm
    aware of that requires you to send them as a combined review." and I
    believe you implied it was not forbidden. I may have expressed it in
    bad English so you can address it to anything else other than
    malice. Even the fact that you would consider me being "malicious"
    after my efforts and contributions to this Forum, makes me sad and
    disappointed.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div>
              <blockquote type="cite">
                <div dir="ltr">
                  <div class="gmail_quote">
                    <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px
                      0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid
                      rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
                      <div>I honestly don't mind the extra work of
                        creating more Guidelines but it seems pointless
                        to create a document that nobody will ever read
                        because it will be valid for just a few seconds.</div>
                    </blockquote>
                    <div><br>
                    </div>
                    <div>I described, at length, why it was meaningful,
                      from both an IP perspective and from a document
                      versioning perspective. It sounded like you agreed
                      with, or at least understood, those challenges, so
                      I'm not sure I understand what you're trying to
                      say here.</div>
                  </div>
                </div>
              </blockquote>
              <br>
              What I'm trying to say is that creating a document with
              version 1.2.2 and 5 minutes later another with version
              1.2.3, makes 1.2.2 valid for just 5 minutes because
              everyone will just download and read 1.2.3 that
              incorporates the changes introduced in 1.2.2. It seems
              meaningless (from a practical standpoint) to create 1.2.2
              since it will not be of use by almost anyone.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>I've repeatedly described to you how it's used, and you
            repeatedly appear to be dismissive of this. At this point,
            it's unclear to me whether this is deliberate, but I would
            encourage you that if something isn't clear to you, perhaps
            forming questions rather than stating absolutes would be
            useful.</div>
          <div><br>
          </div>
          <div>This goes back to the questions you dismissed as outside
            the remit of the Forum at the outset, so perhaps by not
            being so dismissive, we can find common ground.
            Understanding the value of 1.2.2 vs 1.2.3 necessitates
            understanding how CAs are reviewing and integrating changes,
            and working to identify what good practices are to ensure
            good compliance. What we unambiguously know is that present
            practices are failing, and most recently, related to an
            aggregated version you produced. I'm sure it's easy to
            dismiss this as the "problem of the CA", but the very
            purpose of incident reports is to help effect systemic
            change. One of the systemic issues involves understanding
            how the work product is consumed, and that's absolutely in
            the realm of a Forum designed to help encourage good
            practices.</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I already responded to that earlier.<br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <blockquote type="cite">
              <div dir="ltr">
                <div class="gmail_quote">
                  <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px
                    0px 0.8ex;border-left:1px solid
                    rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
                    <div> Documents with the <b>same effective date</b>
                      would create a lot of confusion to CAs and Relying
                      Parties.<br>
                    </div>
                  </blockquote>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>I'm also not really sure I understand this. It
                    appears you're saying here that CAs ignore the
                    version, and focus on the date, while in the past,
                    you've specifically objected to changes in
                    versioning, because you've argued that CAs focus on
                    the version.<br>
                  </div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>Are you saying that having a BRs 1.2.0, 1.2.1,
                    and 1.2.2, and 1.2.3 creates a lot of confusion to
                    CAs and Relying Parties? Because that's /four/
                    versions within the 3 day window of the Bylaws. (14
                    Oct - 16 Oct). </div>
                </div>
              </div>
            </blockquote>
            But if the review periods end Oct 14 - 16, I will prefer to
            spend one day working with the final guidelines and post the
            results. I probably don't want to spend one day producing
            1.2.1, publish the resulting document to the mailing lists,
            update the web site, then do the same the next day for
            1.2.2. This means that all these Guidelines will be sent
            (and thus become effective) on -say- 16 Oct.<br>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>OK, so don't run for Chair then?</div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    Wow! After all the work I did for this Forum, is this what I
    deserve? This statement made me even more disappointed and sad. I
    hope other Members don't feel the same way about my work at the
    Forum and how I exercised my duties as Chair.  <br>
    <br>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CACvaWvb5vD7Gvp=TnaBe5=3PV8Z0G2gADmemMY3ENwQBZJk3KQ@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div class="gmail_quote">
          <div> </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
            <div> From a compliance perspective, all 4 documents (with 4
              distinct versions) would be effective on 16 Oct which
              might create challenges and confusion. I would like to
              avoid that an either aggregate or ensure we have different
              effective dates so that at every single day there is one
              and only one normative version of the Guideline in effect.
              Hope this makes more sense then the previous attempt.<br>
            </div>
          </blockquote>
          <div><br>
          </div>
          <div>Thanks. Then it is clear that your argument has limited
            basis in demonstrated reality, as you appear to be unaware
            of it being harmful, and appear to be shutting down
            discussion about improving it. </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
    I believe your assumptions that aggregating guidelines lead CAs to
    be unable to follow the introduced changes are unfounded, as I
    explained earlier. CAs have to adapt to the changes that become
    effective regardless if they are included in 1, 2 or 3 versions of
    the Guideline being published on the same day. The latest version
    will include the changes of the previous documents issued on the
    same day.<br>
    <br>
    In conclusion, as mentioned, we will stop this practice going
    forward. Please let me know if you would like to reset the Review
    period and create two separate review notices which will produce two
    distinct final guidelines and then figure out how to combine them
    (since both redlines will be against the current version).<br>
    <br>
    Dimitris.<br>
    <br>
  </body>
</html>