<html>
  <head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    Hi everyone,<br>
    <br>
    As we are trying to get ballots ready for when the ballot reforms
    are done, here's a third version of the draft motion to make CAA
    mandatory. Changes over version 2 are:<br>
    <br>
    * Add a further exception: "CAA checking is optional if the domain's
    DNS is operated by the CA or an Affiliate." <br>
    <br>
    This is an attempt to help Jody with his request to not have to
    check Microsoft's domains, while recognising that one part of the CA
    asking another part of the CA to set some DNS records so it can
    check them isn't really pointful.<br>
    <br>
    One change I am not making is that I am not persuaded that there are
    compelling technical or business reasons to provide carve-outs for
    enterprise or other accounts. Providing such carve-outs changes CAA
    from "site policy" to "CA policy", and opens up loopholes which
    could be used by CAs to not do CAA on occasions where it would be
    appropriate. I feel the big benefit of CAA for sites is that it
    allows them to control issuance by all CAs (especially those with
    which they do not have a relationship) in a way which has not been
    possible before, and I'm keen to preserve that benefit. While I
    admit I have limited control over this, I'm also keen to encourage
    CAs to implement CAA in way which is hard or impossible for CA
    issuance staff to override, and if there are reasons they regularly
    need to override it, CAs obviously won't do that.<br>
    <br>
    There are lots of ways a site owner can totally break their site by
    changing their DNS. Adding "adds an adverse CAA record in a
    situation where they need quick issuance" to that list doesn't, to
    my mind, change the risk profile significantly. Of course, the
    motion requires CAs to document problems encountered so if this
    analysis proves wrong, they will be able to provide evidence.<br>
    <br>
    I am now seeking endorsers for this motion.<br>
    <br>
    Would anyone like to suggest the appropriate section of the BRs to
    which the first section of text should be added?<br>
    <br>
    The proposal is that the effective date of this change (written into
    the new section 2.2) should be six months after the voting period
    ends. I am proposing six months rather than three because it
    requires a reasonable amount of development work within a CA's
    infrastructure.<br>
    <br>
    Gerv<br>
    <p class="line874"><b>Ballot XXX - Make CAA Checking Mandatory<br>
      </b></p>
    <p class="line862">The following motion has been proposed by Gervase
      Markham of Mozilla and endorsed by XXX of XXX and XXX of XXX: <o:p></o:p></p>
    <p class="line874"><b>Statement of Intent</b>: <span class="anchor"
        id="line-6"></span><span class="anchor" id="line-7"></span></p>
    Certificate Authority Authorization (CAA) is a DNS Resource Record
    defined in RFC 6844 - <a class="moz-txt-link-freetext"
      href="https://datatracker.ietf.org/doc/rfc6844/">https://datatracker.ietf.org/doc/rfc6844/</a>
    , published in January 2013. It allows a DNS domain name holder to
    specify one or more Certification Authorities (CAs) authorized to
    issue certificates for that domain and, by consequence, that no
    other CAs are authorized.<br>
    <br>
    The intent of this motion is to make it mandatory for CAs to check
    CAA records at issuance time for all certificates issued (except in
    one or two uncommon cases), and to prevent issuance if a CAA record
    is found which does not permit issuance by that CA. This therefore
    allows domain owners to set an issuance policy which will be
    respected by all publicly-trusted CAs, and allows them to mitigate
    the problem that the public CA trust system is only as strong as its
    weakest CA.<br>
    <br>
    Note that CAA is already a defined term in the BRs and so does not
    need definitional text to be provided by this motion.<span
      class="anchor" id="line-13"></span><span class="anchor"
      id="line-14"></span>
    <p class="line874"><b>-- MOTION BEGINS --</b> <span class="anchor"
        id="line-15"></span><span class="anchor" id="line-16"></span></p>
    Add the following text to section XXX ("XXX") of the Baseline
    Requirements:<br>
    <blockquote>As part of the issuance process, the CA must check for a
      CAA record for each dNSName in the subjectAltName extension of the
      certificate to be issued, according to the procedure in RFC 6844,
      following the processing instructions set down in RFC 6844 for any
      records found. If the CA issues, they must do so within the TTL of
      the CAA record, or 1 hour, whichever is greater.<br>
      <br>
      This stipulation does not prevent the CA from checking CAA records
      at other points in the issuance process.<br>
      <br>
      RFC 6844 requires that CAs "MUST NOT issue a certificate unless
      either (1) the certificate request is consistent with the
      applicable CAA Resource Record set or (2) an exception specified
      in the relevant Certificate Policy or Certification Practices
      Statement applies." For issuances conforming to these Baseline
      Requirements, CAs MUST NOT rely on any exceptions specified in
      their CP or CPS unless they are one of the following:<br>
      <ul>
        <li>CAA checking is optional for certificates for which a
          Certificate Transparency pre-certificate was created and
          logged in at least two public logs, and for which CAA was
          checked.</li>
        <li>CAA checking is optional for certificates issued by an
          Technically Constrained Subordinate CA Certificate as set out
          in Baseline Requirements section 7.1.5, where the lack of CAA
          checking is an explicit contractual provision in the contract
          with the Applicant.</li>
        <li>CAA checking is optional if the domain's DNS is operated by
          the CA or an Affiliate of the CA.</li>
      </ul>
      CAs are permitted to treat a record lookup failure as permission
      to issue if:<br>
      <ul>
        <li>the failure is outside the CA's infrastructure; <br>
        </li>
        <li>the lookup has been retried at least once; and <br>
        </li>
        <li>the domain's zone does not have a DNSSEC validation chain to
          the ICANN root.</li>
      </ul>
      CAs MUST document issuances that were prevented by an adverse CAA
      record in sufficient detail to provide feedback to the CAB Forum
      on the circumstances, and SHOULD report such requests to the
      contact(s) stipulated in the CAA iodef record(s), if present. CAs
      are not expected to support URL schemes in the iodef record other
      than mailto: or https:.</blockquote>
    Update section 2.2 ("Publication of Information") of the Baseline
    Requirements, to remove the following text:<br>
    <pre>    Effective as of 15 April 2015, section 4.2 of a CA's Certificate Policy and/or Certification 
    Practice Statement (section 4.1 for CAs still conforming to RFC 2527) SHALL state whether 
    the CA reviews CAA Records, and if so, the CA’s policy or practice on processing CAA Records 
    for Fully Qualified Domain Names. The CA SHALL log all actions taken, if any, consistent with 
    its processing practice.  </pre>
    and replace it with:
    <pre>    Effective as of XXX, section 4.2 of a CA's Certificate Policy and/or Certification 
    Practice Statement (section 4.1 for CAs still conforming to RFC 2527) SHALL state the CA’s policy or 
    practice on processing CAA Records for Fully Qualified Domain Names; that policy shall be consistent
    with these Requirements. It shall clearly specify the set of Issuer Domain Names that the CA
    recognises in CAA "issue" or "issuewild" records as permitting it to issue. The CA SHALL log all actions 
    taken, if any, consistent with its processing practice.  

Add the following text to the appropriate place in section 1.6.3 ("References"):
</pre>
    <blockquote>RFC6844, Request for Comments: 6844, DNS Certification
      Authority Authorization (CAA) Resource Record, Hallam-Baker,
      Stradling, January 2013. <br>
    </blockquote>
    <b>-- MOTION ENDS -- </b><span class="anchor" id="line-45"></span><span
      class="anchor" id="line-46"></span>
    <p class="line874">The review period for this ballot shall commence
      at 2200 UTC on XXX, and will close at 2200 UTC on XXX. Unless the
      motion is withdrawn during the review period, the voting period
      will start immediately thereafter and will close at XXX. Votes
      must be cast by posting an on-list reply to this thread. <span
        class="anchor" id="line-47"></span><span class="anchor"
        id="line-48"></span></p>
    <p class="line862">A vote in favor of the motion must indicate a
      clear 'yes' in the response. A vote against must indicate a clear
      'no' in the response. A vote to abstain must indicate a clear
      'abstain' in the response. Unclear responses will not be counted.
      The latest vote received from any representative of a voting
      member before the close of the voting period will be counted.
      Voting members are listed here: <a class="https"
        href="https://cabforum.org/members/">https://cabforum.org/members/</a>
      <span class="anchor" id="line-49"></span><span class="anchor"
        id="line-50"></span></p>
    In order for the motion to be adopted, two thirds or more of the
    votes cast by members in the CA category and greater than 50% of the
    votes cast by members in the browser category must be in favor.
    Quorum is currently XXX members – at least that many members must
    participate in the ballot, either by voting in favor, voting
    against, or abstaining.
  </body>
</html>