<html>
  <head>
    <meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
      http-equiv="Content-Type">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    Ryan,<br>
    I agree with your misgivings regarding Position 1 in general. 
    However, for reasons I stated on the management group, and will
    re-state here for the public, I don't believe those misgivings apply
    to the current ballots 180-182.  To the best of my knowledge, there
    is nothing contained in these three ballots which has not already
    been voted on and passed by the proper voting methods contained in
    the Bylaws.<br>
    <br>
    I also don't think the concern about concurrently running ballots is
    valid in this instance because essentially, as far as I am aware, if
    we take each of the 3 ballots to represent the whole finalized
    version of the Final Guidelines contained w/in them, ballot 180 is a
    subset of ballot 181, which is a subset of ballot 182.  That being
    the case there really is no extra work load for the members patent
    teams in this instance.  Do the review on ballot 182 and you've
    covered 180 and 181 in the process.<br>
    <br>
    If I'm wrong regarding ballot content in my above assumptions,
    please correct me, but that is my understanding of these 3 ballots
    at this point.<br>
    <br>
    In regard to your overall points about the process in general, I am
    largely in full agreement with you, and think that Position 2 is the
    best, though I do think we need to make some tweeks to the Bylaws,
    and possibly to the IPR Policy in order to address some legitimate
    concerns which Virginia and the other proponents of Position 1 have
    brought up.  I'll outline my position on that in another message. 
    However, for ballots 180-182, due to their unique nature, IMO the
    concerns of both positions have been addressed, so we should move
    forward with these ballots in order to get back to an even keel in
    terms of having finalized work product which is fully compliant with
    our current Bylaws and IPR Policy.<br>
    <br>
    -Rich<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">On 11/3/2016 2:25 PM, Ryan Sleevi via
      Public wrote:<br>
    </div>
    <blockquote
cite="mid:CACvaWvakQaZUZqobwL_JWRNreLNab5Ex84uMvV3rrOc2qvmRmA@mail.gmail.com"
      type="cite">
      <div dir="ltr"><br>
        <div class="gmail_extra"><br>
          <div class="gmail_quote">On Thu, Nov 3, 2016 at 9:14 AM,
            Gervase Markham <span dir="ltr"><<a
                moz-do-not-send="true" href="mailto:gerv@mozilla.org"
                target="_blank">gerv@mozilla.org</a>></span> wrote:<br>
            <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
              .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Well, as
              someone who was part of the group drafting the original
              IPR<br>
              policy, I can tell you that the intent was certainly that
              "Final<br>
              Guideline" == "new document", and "Final Maintenance
              Guideline" ==<br>
              "patch to existing document".<br>
            </blockquote>
            <div><br>
            </div>
            <div>The problem is what you meant isn't what members signed
              ;) This is similar to the appeal to authority - we have a
              contactual agreement in place on the IPR policy, so it's a
              combination of matters - both intent and actuality - that
              affect how we behave. This is similar to if you and I
              personally entered in a contract where I agreed to pay you
              "one hundred dollars" a month for 5 years, and then 2
              years in, you tell me you meant to say "one hundred
              *Canadian* dollars". You may have meant that, but the lack
              of specificity - and precedent, are to some extent
              relevant.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>That said, I readily admit we're far into the weeds
              here on the nuance, and it's important to remember the
              context, which is what do we name things along each step
              of the way, and is that supported. I'm entirely in favor
              of clarity, and am trying to highlight the 'bugs' here
              that prevent that clarity.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>This is particularly significant if we allow multiple
              ballots to proceed concurrently, because it's important to
              know what the IPR disclosure is covering.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>Using our old IPR policy as an example, simply because
              more people are familiar with the issues, imagine we were
              discussing 3.2.2.4, and we had 3 methods</div>
            <div>1) Encumbered</div>
            <div>2) (believed to be unencumbered)</div>
            <div>3) Any other method</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>Now imagine we have two Ballots - Ballot A and Ballot
              B.</div>
            <div>A) Introduces Method 4, believed to be unencumbered</div>
            <div>B) Removes Methods 2 & 3</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>Some of the problem we have with Position 1 is that, in
              such a scenario, it's unclear what the Review Period
              encompasses, and how it works with respect to Balloting.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>Consider the following interpretations:</div>
            <div>Ballot A's review period only considers the text
              "(1,2,3)+4". As such, if 4 is encumbered, it's not an
              Essential Claim (recall, we're using old IPR policy for
              sake of discussion here, I'll explain why more below), so
              no disclosure is required for 4.</div>
            <div>Ballot B's review period only considers the text
              "(1,2,3)-(2,3)", and as such, even if 4 is unencumbered, 1
              is still an Essential Claim, so disclosure is required.</div>
            <div>Ballot A and Ballot B's review period considers the
              union of these ballots "(1,2,3)+4-(2,3) - aka (1,4)" - and
              any disclosures must operate on that text.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>I used our old IPR policy simply because the 'ala
              carte' Essential Claim issue was something most people
              understand by now. However, even under our current IPR
              policy, this issue exists if we have multiple concurrent
              modifications to the text, because the Essential Claimness
              of one section can be affected by changes in another (e.g.
              imagine a change to Section X saying "This is how you do
              Y", and a concurrent change to Section A saying "You MUST
              set B in accordance with Section X")</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>Position 1 introduces more IPR ambiguity, because it
              leaves it unclear how to handle this, for which the only
              logical conclusion is that there can only be a single
              ballot at a time, and each ballot MUST take either 37 (30
              + 7 day voting) or 44 (30 + 7 day review + 7 day voting)
              before another can be scheduled. And I would argue for the
              44 on principle, because we shouldn't be overlapping
              ballot review with IPR review, as we'd need to restart IPR
              review any time a ballot modification was made during
              ballot review.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>I believe Position 2 avoids this, and matches our
              precedent, because both Ballots can be voted on, and the
              Review Period can encompass the integrated text of both
              ballots (if they succeed) or the individual text (if only
              one succeeds). The activities of the Forum would only slow
              down if and when an Exclusion Notice is put forward,
              because until the PAG is convened and resolved, the
              guidelines (which can still be modified by ballot) are not
              formally Approved.</div>
            <div><br>
            </div>
            <div>This is in line with our past precedent, and given the
              significant risk and ambiguity involved with the Review
              Period of Position 1, I'm surprised to see people advocate
              that it brings clarity, especially given the context in
              which this Forum has historically operated, and in which
              proponents of Position 1 are presently trying to operate
              (by asking Patent Counsels to review 3 significant changes
              simultaneously). There's nothing to further prevent
              someone from putting forward 5, 10, or 50 of these - if
              they can find co-endorsers - and completely execute a
              Denial of Service on companies patent counsel, or force
              members with large IP holdings to incur significant costs
              or risk, because Members cannot be certain that the Ballot
              will fail. It's a system rife for abuse, and I believe the
              launching of three concurrent review periods is, itself,
              an example of abuse, and fundamentally why we disagree
              with Position 1.</div>
            <div> </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <br>
      <pre wrap="">_______________________________________________
Public mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Public@cabforum.org">Public@cabforum.org</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://cabforum.org/mailman/listinfo/public">https://cabforum.org/mailman/listinfo/public</a>
</pre>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>